In RT Praktijk de Betuwe staan een persoonlijke aanpak, een goede sfeer en professionele behandeling centraal in de werkwijze. De begeleiding door RT Praktijk De Betuwe wordt altijd op een vaste manier vormgegeven: aanmelding en intake, onderzoek, behandeling en evaluatie.
Manier van werken
De werkwijze binnen RT praktijk de Betuwe onderscheidt zich door zich te richten op de leerstijl, sterke kanten en persoonlijke interesses van het kind in behandeling. Niet alleen de ouders maar ook het kind zelf wordt betrokken in het behandelingsproces. Er wordt op een afwisselende manier gewerkt zodat het kind plezier krijgt in het leren. Het idee is dat de leerling zoveel mogelijk succeservaringen opdoet en daardoor zelfvertrouwen opbouwt. Er is regelmatig overleg tussen de remedial teacher, de ouders en de school, omdat het voor de leerling belangrijk is dat zij als een team samenwerken. Hierdoor kan er een betere aansluiting worden gevonden bij wat het kind al kan en doet. Naast de begeleiding in RT praktijk de Betuwe is het vaak ook nodig dat er thuis nog geoefend wordt.
Intake gesprek
Ten eerste vindt er de aanmelding en intake plaats. In een kennismakend en oriënterend gesprek van ongeveer een uur wordt er gekeken naar wat precies de problemen zijn waar uw kind tegen aan loopt. Er wordt besproken wat RT Praktijk de Betuwe voor uw kind kan betekenen of dat uw kind wellicht moet worden doorverwezen.
Onderzoek
Vervolgens wordt uw kind onderzocht om te bepalen op welk gebied er extra aandacht vereist is. In overleg met de ouders, zal er indien nodig, contact met de school op worden genomen, om relevante dossiergegevens en informatie op te vragen. In sommige gevallen is er een observatie in de klas nodig. De resultaten van alle bevindingen worden beschreven in een onderzoeksverslag waarin ook een advies voor de behandeling van het kind wordt gegeven. Wanneer de ouders met de geadviseerde behandeling akkoord gaan wordt er een behandelingsplan opgesteld. De fase van onderzoek en het opstellen van een behandelingsplan duurt twee à vier weken.
Behandeling
Tenslotte kan er begonnen worden met de daadwerkelijke behandeling. De periode die nodig is om met het handelingsplan te werken en de leerling te helpen is in eerste instantie twaalf weken. Na ongeveer zes weken volgt er een tussenevaluatie met ouders en kind waarna het plan naar behoefte wordt bijgesteld. Indien gewenst kan de remedial teacher ook contact opnemen met de leerkracht van het kind. Na twaalf weken wordt uw kind opnieuw onderzocht of getoetst worden om te bekijken in welke mate er vorderingen gemaakt zijn. De resultaten van de begeleiding worden vervolgens in een gesprek met de ouders geëvalueerd, er kan dan besloten worden de begeleiding af te sluiten of te verlengen. In overleg kan er altijd besloten worden op een andere manier invulling te geven aan de behandeling. De behandeling kan plaats vinden op school of in de praktijk aan huis van Mieke Nijboer.